Dve amfibijski letali operativni že to poletje
Letalo, ki je priletelo iz Španije je že prestalo testni let, sedaj pa sledijo postopki registracije v Slovenskem civilnem registru. Ker je letalo civilno, bodo tekli posebni postopki. Gre za posebno homologacijo in preglede kakovosti, ki bodo zahtevali nekaj časa. Kot je dejal generalni direktor uprave Leon Behin »ni čisto tako kot če kupite avto v salonu in ga peljete na registracijo«. Po pretečenih postopkih bo letalo poletelo s plovci. »Ko govorimo o plovnosti, seveda govorimo o organizacijski obliki in o izpolnjevanju vseh pogojev za varen let in za izvajanje te dejavnosti«. Za to bo skrbela Uprava za zaščito in reševanje z ustanovitvijo posebnega oddelka oziroma službe. V ta namen je bil v obravnavo že posredovan predlog sprememb Uredbe o delovnih področjih organov v sestavi, saj se v preteklosti s tem področjem uprava še ni ukvarjala. Uredile se bodo nomotehnične zadeve, izdelan bo poenostavljen osnovni pravilnik, ki bo določal količino naletov in pogoje za letenje, da bo le-to varno. Ker ne gre za turistični let, bo potrebno pridobiti vsa potrebna potrdila za tako imenovane nevarne operacije oziroma nevarna dejanja »kajti gašenje s temi letali je vsekakor zelo nevarno početje in tukaj veljajo posebna pravila« je še dodal Behin.
Gre za popolnoma drugačno filozofijo
Zajemanje vode bo odvisno od konkretne lokacije požara. Če bo ta v bližini vodotoka, bo letalo poletelo s plovci za zajemanje vode. Če primerno oddaljenega zajemnega mesta ni, pa se bomo posluževali letališč, če bodo ta v bližini. Tukaj lahko govorimo o akumulacijskih jezerih na večjih rekah kot so Sava, Drava in en del Mure, ostalih večjih jezerih in letališča s primerno letališko infrastrukturo. To bodo določali predpisi o plovnosti letal, kjer se bodo jasno specificirali vodotoki in katera vodna telesa so primerna za zajem vode. Na drugi strani so tudi posebna določila za letališča. Tukaj se bo gledala kapaciteta in pritisk v hidrantnem omrežju, katere so pristojne enote in ali imajo dovolj velike rezervoarje. Ta pravila bodo posledično vplivala tudi na usposabljanje gasilcev. »Dejstvo je da bomo potrebovali gasilce za polnjene na letališčih ali pa za zavarovanje vodnih teles, saj si takrat ne smemo privoščiti, da bi se nam kaj zgodilo« je povedal generalni direktor. Gre za veliko tehničnih izzivov na tem področju. Naši programi zdaj temeljijo na pomoči pri zajemanju vode helikopterjev, kar pomeni, da se ekipe usposabljajo za usmerjanje košare, vodo pa so zajemali v neposredni bližini. Letala Air Tractor bodo vodo lahko zajemala tudi 5 do 10 minut stran v drugi občini ali celo regiji. Mesta za zajem bodo točno določena, prav tako pa bodo določene tudi posebne ekipe, ki bodo to nadzorovale.
Razlika je tudi v količinah vode. Količine vode, ki jih potrebujemo, so tukaj bistveno večje. Če je prej Cougar odnesel kubik vode, tukaj zdaj naenkrat vzamemo tri kubike na let, polnjenje traja minuto in pol, skupaj z vzletom in umikom pa pomeni, da se lahko vse sprazni v praktično desetih minutah. Poleg navedenega gre za popolnoma drugačen koncept. Do sedaj smo zrakoplove uporabljali, ko gasilci niso več zmogli gasiti. »Ko so gasilci delali pol ure, eno uro, en dan in ko ni šlo, so pomagali helikopterji. Sedaj bo letalo v času požarne sezone vzletelo, pa naj bo še tako majhen požar, odvrglo vodo in odletelo. Cilj je odvreči vodo, če tudi samo za trening, in se vrniti nazaj z enim odmetom, kot da čez pol ure to rata neuporabno.
Letala bodo pilotirali najboljši od najboljših
Letala bodo sprva upravljali trije izšolani piloti Slovenske vojske. V nadaljevanju bodo tudi na voljo inštruktorji, ki izvajajo tovrstno gašenje, za urjenje naših pilotov. Piloti bodo lahko zaposleni na Ministrstvu za obrambo oziroma Slovenski vojski in državni upravi. S spremembo sistemizacije, v kolikor jo uspemo umestiti, bodo piloti zaposleni v upravi. V nasprotnem primeru bo urejeno pogodbeno razmerje.
Pri gašenju iz zraka gre za specifične razmere z omejeno vidljivostjo in velikimi obremenitvami, zato bodo piloti najboljši od najboljših. Gre za zapletene postopke, piloti morajo ohranjati dovolj ur naleta, usposabljanj in seveda samega dela. Tukaj računamo na pomoč tudi tujih enot, ki taka letala že imajo. »Letala bodo tukaj, imeli bomo pilote, vendar se je potrebno zavedati, da v tako kratkem času ni možno pričakovati, da bomo že v tej sezoni delali tako, kot to počnejo drugi že desetletja. Imamo sredstva, vemo kako bomo to naredili in še naprej se bomo razvijali, predvsem pa bomo to delali varno« je zaključil generalni direktor.